DEVAM: 6- CÜNÜP OLANIN
UYUMASININ CAİZ OLDUĞU, BİR ŞEYLER YİYİP, İÇMEK YAHUT UYUMAK YA DA CİMA YAPMAK
İSTERSE ABDEST ALMASININ VE FERCİNİ YIKAMASININ MÜSTEHAP OLDUĞU BABI
27 - (308) وحدثنا
أبو بكر بن
أبي شيبة.
حدثنا حفص بن
غياث. ح
وحدثنا أبو كريب.
أخبرنا ابن
أبي زائدة. ح
وحدثني عمرو
الناقد وابن
نمير. قالا:
حدثنا مروان
بن معاوية الفزاري.
كلهم عن عاصم،
عن أبي
المتوكل، عن
أبي سعيد
الخدري؛ قال: قال رسول
الله صلى الله
عليه وسلم
"إذا أتى أحدكم
أهله، ثم أراد
أن يعود،
فليتوضأ".زاد
أبو بكر في
حديثه: بينهما
وضوءا. وقال:
ثم أراد أن
يعاود.
[:-705-:] Bİze Ebu Bekr b. Ebî Şeybe de rivayet etti. (Dediki): Bize
Hafs b. Gısas rivayet etti. H. Bize Ebu Kureyb de rivayet etti. (Dediki): Bize İbni
Ebî Zaide haber verdi, H. Bana Amru'n-Nakid ile îbni Nümeyr dahî rivayet
ettiler. Dedilerki: Bize Mervan b. Muaviyete'I-Fezarî rivayet etti. Bunların
üçü de Âsım'dan, o da Ebu'l Mütevekkil' den, o da Ebu Said-i Hudrî'den naklen
rivayet etmişler. Ebu Said şöyle demiş:
Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) :
"Biriniz
hanımına yaklaştıktan sonra tekrar yaklaşmak isterse abdest alsın"
buyurdu.
Ebu Bekr hadisi
rivayetinde: İkisi arasında bir abdest (alsın) ibaresini ekledi ve: Sonra bir
daha yaklaşmak isterse, dedi.
Diğer tahric: Ebu
Davud, 220; Tirmizi, 141; Nesai, 262; İbn Mace, 587
NEVEVİ ŞERHİ
309.sayfada.
DAVUDOĞLU AÇIKLAMA: Hadis’in muhtelif
rivayetlerinden anlaşıldığına göre Hz. Ömer (R.A.) Resulullah (Sallallahu
Aleyhi ve Sellem)'e cünüb olarak uyumanın hükmünü sormuştur. Buradaki
rivayetlerin zahirine bakılırsa bazı geceler cünüp olan Hz. Ömer'in kendisi
isede Nesaî'nin rivayet ettiği bir hadisten bunun İbni Ömer olduğu anlaşılıyor.
Çünkü o hadiste:
«İbni
Ömer cünüb olmuş da (babası) Ömer'e gelerek bunu söylemiş. Ömer (R.A.)'da
Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'e giderek bu hususta ne emir
buyuracağını sormuş. Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem): «Abdesf alsın da
öyle uyusun.» buyurmuşlar, deniliyor.
Binaenaleyh
babımızın 306 nolu Hadis'in 3.rivayetinde Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve
Sellem)'in «Abdest al; zekerini yıka; sonra uyu.» emri Hz. Ömer'e değil oğlu
Abdullahadır.
Anlaşılan
mes'eleyi sormak için Resul-i Ekrem (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'evvla Ömer
(R.A.) gitmiş sonradan oğluda gelmiş ve
Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) cevabı doğrudan doğruya ona vermiştir.
Böyle olmasa bile bu emir babası vasıtasiyle yine Hz. Abdullah'a aid olmuş
olur. Çünkü verilen cevab bizzat sorana hitaben söylenmiş de olsa sordurana
aiddir. Mezkur rivayette: «Abdest al; zekerini yıka; sonra uyu.» buyurulmuş
yani evvela abdest sonra zekerini yıkama zikredilmişsede cümleler biribirinin
üzerine (vav) la atfedildiği için evvela abdest almak ondan sonra zekerini
yıkamak icab etmez. Çünkü atıf edatı olan vav tertibe delalet etmez o yalnız
iki şey'in bir araya toplanmasını ifade eder. Şu halde ma'na «Abdest almakla
zekerini yıkama işlerinin ikisini birden yap» demek olur. Evvela zeker yıkanıp
sonra abdest alınacağı malumdur. Hatta hadisin İmam Malik'ten rivayet edilen lafzı:
«Zekerini yıka; sonra abdest al; sonra uyu.» şeklindedir.
Asıl
olanda budur. Bu rivayet kitabımızdaki rivayetin zahirine göre hüküm vererek:
«Evvela abdest alınır; sonra zeker yıkanır.» diyenlerin sözünü reddeder. Çünkü
bu abdest hadesle bozulan abdest değil sırf teabdüd için alınan hususi bir
abdesttir.